23
/04
«24 години» на виправлення помилки. Супровід участі в закупівлях: чи допоможе це учаснику виграти торги?
Автор: Григорчук Ірина, адвокат правничої групи Коларес Значним здобутком нашої держави стало прийняття Закону України «Про публічні закупівлі», метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища, запобігання проявам корупції у цій сфері та розвиток добросовісної конкуренції, що, також, на завжди змінило підхід до супроводу участі в закупівлях. Система електронних закупівель з моменту створення постійно вдосконалюється не лише з технічної сторони, але й шляхом внесення змін до чинного законодавства, яке регулює сферу публічних закупівель. Редакція Закону України «Про публічні закупівлі» від моменту свого прийняття зазнавала неодноразових змін. 19 квітня 2020 року вступила в силу нова редакція Закону, яка повинна врахувати всі недоліки закупівельного процесу, вирішити низку проблем, що виникали при проведенні торгів та загалом полегшити супровід участі в закупівлях. Гарною новиною для учасників торгів стала можливість протягом 24 годин виправляти невідповідності в інформації та/або документах, що подані ними у своїй тендерній пропозиції. Раніше такої можливості в учасників процедур закупівель не було. Таким правом могли скористатись лише під час супроводу участі в закупівлях для забезпечення потреб оборони. Супровід участі в закупівлях не легкий процес, який потребує не аби-якої уваги, тож, враховуючи людський фактор та інші технічні причини, учасники торгів допускають помилки при підготовці тендерних пропозицій, яких можливо було уникнути. Замовники в таких випадках змушені відхиляти економічно вигідні пропозиції та визнавати переможцем учасника з дорожчою ціною. Адже, стара редакція Закону, не надавала учасникам права на помилку. Всі документи тендерної пропозиції повинні були надаватись до кінцевого строку подання тендерних пропозицій і будь-яка невідповідність вимогам тендерної документації була підставою для відхилення тендерної пропозиції. Тепер в учасників закупівель з’явиться довгоочікувана можливість виправляти невідповідності в документах, але чи допоможе це їм виграти торги? Чи це стане ще однією підставою для маніпуляцій замовниками при виборі переможця торгів та нових причин для відхилення небажаного учасника? Пропонуємо детальніше з цим розібратися. Стаття 29 Закону передбачає, якщо під час розгляду тендерної пропозиції учасника, замовник виявив невідповідності в інформації та/або документах тендерної пропозиції, які вимагалась тендерною документацією, - він розміщує повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Таке повідомлення замовник повинен розмістити не пізніше ніж за два робочих дні до закінчення розгляду тендерних пропозицій. В повідомленні з вимогою про усунення порушень Замовник повинен зазначити: - перелік виявлених Замовником невідповідностей; - посилання на вимогу тендерної документації, щодо якої виявлено невідповідності; - перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей; Звертаємо увагу, що можливість виправлення невідповідностей протягом 24 годин надається лише у процедурах закупівлі: відкриті торги та конкурентний діалог. Закон дозволяє учаснику на вимогу замовника для усунення порушень надавати не лише уточнення до документів, але й самі документи, що нібито розширює можливості супроводу участі в закупівлях. Але не все так просто, як здається на перший погляд. Закон також встановлює обмеження як для Замовників, так і для учасників щодо виправлення таких невідповідностей, які дозволять замовникам обійти цю норму та відхилити небажаного учасника. По-перше, не у всіх документах тендерної пропозиції надається можливість для усунення невідповідностей. Закон встановлює вичерпний перелік документів, в яких дозволяється усувати недоліки: - в інформації та/або документах, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, відповідно до статті 16 Закону; - документах, які підтверджують право підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. Але, тендерна пропозиція учасника також містить інші документи, які зазвичай вимагаються тендерною документацією, такі як: - банківська чи страхова гарантія (забезпечення тендерної пропозиції), в якій учасники закупівель дуже часто роблять незначні помилки, через які тендерні пропозиції підлягають відхиленню. Наприклад: неправильно зазначають реквізити тендерної документації або строк дії банківської гарантії; - документи, які підтверджуються відсутність підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі, передбачених статтею 17 Закону. Інформація зазвичай вимагається у довільній формі і учасники теж дуже часто роблять описки в довідках чи гарантійних листах, які призводять до відхилення тендерної пропозиції. Наприклад, не зазначають інформації та пропускають один з пунктів відсутності підстав для відмови в участі або пропускають частку «не» у наданій інформації, що призводить до відхилення тендерної пропозиції; - інформацію про відповідність технічним вимогам; - інші документи, які Замовник вимагає в тендерній документації. Як бачимо, тендерні пропозиції містять значну кількість документів, але законодавець чомусь обмежив та не надав можливості виправляти невідповідності у всіх документах тендерної пропозиції. Таке право під час супроводу участі в закупівлях, в першу чергу, забезпечило б більше перемог і менше відхилень учасників, які запропонували найбільш економічно вигідну пропозицію, і як результат - економію бюджетних коштів. Отже, учасникам потрібно бути дуже уважними при підготовці документів для торгів, і особливу увагу приділяти тим документам, в яких не дозволяється виправляти невідповідності, адже другого шансу може і бути. По-друге, замовнику дозволяється лише один раз розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі повідомлення з вимогою усунення невідповідностей, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження. В такому разі, якщо замовник в повідомлені про усунення порушень зазначить не всі порушення, в нього будуть підстави для відхилення цього учасника, які він не зазначив у повідомленні. По-третє, учаснику надано на виправлення порушень всього «24 години» і Закон не містить прив’язки до робочих днів. Відповідно до статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах тендерної пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Можлива ситуація, коли замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення порушень в кінці робочого дня п’ятниці перед вихідними днями. У такому разі, в учасника так само буде 24 години для усунення недоліків. І тут можемо зіштовхнутися з випадком, коли з причин не залежних від учасника, з огляду на те, що виправлення потрібно внести у вихідні дні, він не зможе усунути порушення, що може призвести до відхилення тендерної пропозиції з найнижчою ціною. Так, однією із підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника, закріпленої в Законі, є не виправлення виявленої замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою усунення таких невідповідностей. Отже, якщо учасник не виправить у визначений законом строк усі невідповідності, зазначені замовником, то його тендерну пропозицію буде відхилено. Що означає, що супровід участі у закупівлях потребує додаткової уваги. Підсумовуючи вказане, можна дійти висновку, що законодавець з незрозумілих причин все ж таки створив для Замовника умови, які дозволять відхиляти пропозиції небажаних учасників. Тому, учасникам потрібно бути дуже уважними при підготовці документів для торгів. Для збільшення шансів на перемогу радимо: - приділяти особливу увагу тим документам, в яких не дозволяється усувати порушення; - надавати саме ту інформацію та документи, які замовник зазначив в повідомленні з вимогою про усунення порушень; - слідкувати, щоб не пропустити строк у 24 години для усунення порушень. При дотриманні всіх рекомендацій, ризики від відхилення тендерної пропозиції хоч і не прибираються повністю, проте суттєво зменшуються. А для більшої певності, радимо не ризикувати самостійно, та звертатись за професійних супроводом участі в закупівлях.