25
/03
Мандрівникам на замітку. Що робити туристам під час карантину?
Автор: адвокат правничої групи Коларес, Кепич Ірина Мабуть поїздка в омріяний тур в період дії карантинних заходів - не найкраща ідея. Але що ж робити якщо ви, все-таки, стали заручником карантинної ситуації. З 0:01 год 17 березня 2020 року Україна припинила міжнародне регулярне пасажирське сполучення, тож навіть громадяни України та іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання на території України, не зможуть прибути до України регулярним пасажирським сполученням - рейсовим літаком, потягом чи автобусом. Тому, перш за все, «keep calm» і починайте діяти за наступною схемою. Якими повинні бути ваші дії, якщо ви придбали квиток на літак, а ваш рейс скасували через карантинні заходи? Вам потрібно написати заяву до свого авіаперевізника про відшкодування вартості квитка за ціною, за якою його придбано та сплату компенсації. Заяву потрібно подавати у письмовій формі. Якщо ви направляєте заяву поштою не забудьте, що таку заяву потрібно направляти цінним листом з описом вкладення для підтвердження в майбутньому направлення такої заяви. Також, до такої заяви вам потрібно долучити копію квитка на літак для підтвердження існування взаємовідносин між вами і авіакомпанією. Розмір компенсації залежить від дальності рейсу. Компенсація відшкодовується у таких розмірах: 250 євро - для рейсів дальністю до 1500 кілометрів; 400 євро - для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів; 600 євро - для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів (ст. 104 Повітряного кодексу України). Якщо авіаперевізник відмовляється від відшкодування вартості квитка та сплати компенсації, в такому випадку необхідно звертатись до суду, або до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужби). Звертаємо увагу, що в такому випадку ви перебуваєте в статусі споживача, тому звільнені від сплати судового збору у разі подання позовної заяви. Якщо ви відправились в тур та змушені в силу дії карантинних заходів залишитись в готелі, вартість проживання в готелі до дати виїзду повинен покрити туроператор. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору про туристичне обслуговування перед туристом несе туроператор. Тобто, за невиконання та за якість виконання зобов’язання за договором про реалізацію туристичного продукту, укладеним туроперагентом як від імені туроператора, так і від свого імені, несе туроператор. У випадку відмови туроператора від оплати послуг готелю, рекомендовано в письмовій формі звернутись до туроператора з претензією. У разі незадовлення претензійних вимог туроператором, ви можете звернутись до Держпродспоживслужби, або до суду. Не варто забувати, що в цьому випадку ви також є споживачем, яки звільнений від сплати судового збору за подання позову до суду. Якщо ж ви самосійно оплатили готельні послуги - не забудьте отримати чек від готелю про оплату вами послуг. Такий чек буде підтвердженням суми понесених витрат. Якщо ж ви забронювали та оплатили тур, який співпав з часом введення карантинних заходів, ви маєте право на перенесення туру на інші дати, або на відшкодування вартості туру. Для отримання компенсації чи перебронювання туру, потрібно звернутись до туроператора. Якщо туроператор відмовляється від відшкодування вартості туру чи перебронювання, необхідно звертатись до суду, або до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужби). Можлива також ситуація, коли вас евакуювали швидше, аніж закінчився тур. Звичайно, що ви можете просити компенсації за такі дні, але найкраще це провести переговори з туроператором і отримати напраклад знижку на наступний тур. Також, непоодинокою є ситуація, коли ви закордоном, кордони закриті і ви бажаєте повернутись додому. В такій ситуації зверніться до консульства, посольства України, що знаходиться в країні вашого перебування. Також Міністерство закордонних справ рекомендує зареєструватись у системі ДРУГ. Це спеціальна система Міністерства закордонних справ України, в яку ви вносите свої дані і повідомляєте МЗС та закордонним дипломатичним установам України про своє перебування у певній країні. Такі дії допоможуть вам потрапити в список осіб, які хочуть повернутись на Батьківщину. До міжнародних аеропортів міст-хабів: Стамбул, Прага, Берлін, Варшава, Перемишль, Відень, Братислава, Рига, Вільнюс українська сторона направлятиме літаки для повернення своїх громадян на Батьківщину. 17 березня 2020 року Верховна Рада України приняла зміни до закону «Про торгово-промислові палати в Україні» та встановила, що карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України є форса-мажорною обставиною. Однак, це не означає, що всі автоматично звільняються від виконання своїх зобов’язань. Щоб підтвердити форс-мажорні обставини туроператор, авіаперевізник повинен звернутись до торгово-промислової палати, яка з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 16 березня 2020 р. № 215, договору з туристом та інших об’єктивних обставин може визнати неможливим виконання зобов’язань за договором, а відтак і неможливість компенсації туристу. Однак, це потрібно робити в кожному конкретному випадку. З урахуванням можливості підтвердження форс-мажорних обставин найкраще це в позасудовому порядку налагодити діалог з туроператором, авіаперевізником щоб отримати максимально можливу компенсацію своїх витрат. Аналізуючи ситуацію загалом, можна спрогнозувати велику кількість позовів як зі сторони споживачів до суб’єктів туристичної діяльності, так і туроператорів, авіаперевізників до держави. Кожна ситуація є унікальною та відповідно буде мати різне вирішення в суді. Підсумовуючи наведене вище, рекомендуємо зберігати всі документи, які видані вам авіаперевізником, туроператором, готелем. Такими документами є договір, квиток на літак, ваучер, чеки, та інші документи, що підтверджують існування взаємовідносин між вами та надавачами послуг. Пам’ятайте, тільки злагоджені дії зможуть повернути вам кошти, та зрештою зберегти життя.