06
/04
Публічні закупівлі та COVID-19: зміни вже скоро.
Автор: Григорчук Ірина, адвокат в правничій групі Коларес. Під час запровадження на території України карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19, всі хто мають справу з публічними закупівлями, зіштовхнулися з проблемою захисту свої прав під час розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Антимонопольний комітет України (надалі - АМКУ) на своєму офіційному сайті розмістив інформацію про те, що змінив порядок участі сторін у засіданнях Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі - Колегії). Статтею 18 Закон України «Про публічні закупівлі» передбачено право суб’єкта оскарження, замовника брати участь у розгляді скарги, у тому числі шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу. Розгляд скарги є відкритим, усі бажаючі можуть бути присутніми на розгляді. Особи, присутні на розгляді, можуть використовувати засоби фото-, відео- та звукозапису. Рішення, прийняте органом оскарження, проголошується прилюдно. Розпорядженням № 2-рп від 17.03.2020 року АМКУ з 18 березня 2020 р. на період дії карантину позбавив права на участь сторін в засіданнях тендерної Колегії під час розгляду скарг. На сьогодні право захисту своїх прав реалізується лише шляхом повного викладення суб’єктом оскарження та/або замовником своєї позиції у письмових поясненнях, які мають бути завантажені в системі Prozorro. У випадку неможливості надати інформацію у письмовому вигляді, сторона подає клопотання із відповідним обґрунтуванням. Розглянувши клопотання, Колегія може (звертаємо увагу, що не зобов’язана) ухвалити рішення про участь сторони у засіданні через систему відеозв’язку. Також зазначено, що для забезпечення відкритості розгляду скарг присутність третіх сторін на засіданнях буде забезпечено шляхом відеотрансляції роботи Колегії на її сторінці у мережі Facebook. Враховуючи зазначене та спостерігаючи за ситуацією, що склалася на сьогодні, жодна із сторін фізично не може бути присутня при розгляді скарги. Колегія самостійно приймає рішення про задоволення клопотання щодо участі сторони у засіданні через систему відеозв’язку і лише у випадку належного обґрунтування неможливості надати інформацію у письмовому вигляді. Але, як показує практика, присутність та надання пояснень на засіданнях Колегії є важливим та може вплинути на результат розгляду скарги. В соціальних мережах закупівельна спільнота звернулася до Колегії з проханням організувати та забезпечити участь в засіданнях через програми відеозв′язку такі як: Skype, Zoom, Proficonf та ін. Залишилось чекати на рішення органу оскарження з даного питання. Не зайвим буде нагадати, що вже через декілька тижнів вступає в дію Закон України від 19.09.2019 р. № 114-IX «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель». З 19 квітня 2020 року на закупівельну спільноту чекає багато новацій у сфері публічних закупівель, в тому числі у сфері оскарження, а саме: 1. Зміниться строк подання скарги на ухвалені рішення, дію чи бездіяльність замовника, які відбулися після оцінки пропозицій учасників. Скарги будуть подавати протягом 10 днів з дня, коли учасник дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю. 2. Оплата за подання скарги буде здійснюватися через електронну систему закупівель. Скаржникам потрібно буде враховувати строки проведення міжбанківських переказів, до трьох банківських днів. Після цього скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка. Скаржник тепер не зможе подати скаргу не внісши оплату за її подання. Отже, тепер АМКУ буде отримувати лише ті скарги, які були оплачені. В першу чергу, це зменшить роботу для Комітету, адже на сьогодні велика частина скарг поданих скаржниками не оплачувалися, та все одно вимагали окремої процедури розгляду та прийняття рішення про залишення таких скарг без розгляду. 3. Повернення плати за подання скарги скаржнику. Плата за подання скарги повертається скаржнику в таких випадках: • орган оскарження за результатами розгляду скарги приймає рішення про задоволення або часткове задоволення такої скарги; • орган оскарження залишає скаргу без розгляду у випадку, якщо замовником відповідно до цього Закону усунуто порушення, зазначені в скарзі; • орган оскарження приймає рішення про припинення розгляду скарги у випадку, якщо замовником відповідно до цього Закону усунуто порушення, зазначені в скарзі. 4. Вартість оскарження визначатиметься Постановою КМУ та складатиме певний % від очікуваної вартості закупівлі. На сьогодні закупівельна спільнота активно обговорює Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про встановлення розміру плати за подання скарги та затвердження Порядку здійснення плати через електронну систему закупівель та її повернення суб’єкту оскарження” (станом на 06.04.2020 року не прийнята та не вступила в силу). Так, визначені гнучкі тарифи — від 0,3 до 0,6% очікуваної вартості закупівлі. Якщо скарга подана на: • положення тендерної документації та рішення/бездіяльність замовника до закінчення строку подання пропозицій - 0,3 % від очікуваної вартості (але не менше 2 тис. грн і не більше 85 тис. грн); • прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника після розгляду тендерних пропозицій - 0,6% від очікуваної вартості (але не менше 3 тис. грн і не більше 170 тис. грн). 5. У разі якщо скаргу внесено до реєстру скарг і щодо неї вже сформовано реєстраційну картку, то таку скаргу не можна буде відкликати. Таким чином, законодавець виключає можливість зловживання правом на оскарження з боку недобросовісних скаржників. 6. В учасників з′явиться можливість оскаржити відміну процедури закупівлі та відхилення всіх пропозицій. 7. Неможливість відміни процедури закупівлі у період оскарження. Такі зміни унеможливлять численні маніпуляції з боку Замовників під час проведення процедур закупівель. 8. Встановлено нові строки розгляду скарги АМКУ. Строк розгляду скарги органом оскарження становитиме 10 робочих днів з дати початку розгляду скарги, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 20 робочих днів. 9. Врегульовано порядок листування між АМКУ, суб′єктами оскарження та Замовниками. Для розгляду скарг орган оскарження має право запитувати і отримувати в електронному вигляді у замовників, учасників процедури закупівлі, контролюючих органів, Уповноваженого органу, інших осіб відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель. Порядок організації формування таких запитів та отримання інформації через електронну систему закупівель визначається органом оскарження. Відповіді на запити органу оскарження мають бути надані в межах трьох робочих днів з дня отримання запиту. Також суб'єкт оскарження та/або замовник має право надати додаткову інформацію, але не пізніше ніж за три робочі дні до дати розгляду скарги. 10. Встановлено відповідальність керівника за невиконання рішення АМКУ. Відповідальність за невиконання рішення Антимонопольного комітету України як органу оскарження за результатами розгляду скарг суб′єктів оскарження, подання яких передбачено Законом тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 11. Новий закон також передбачив можливість подавати скаргу на один лот в межах процедури закупівлі у багатолотових торгах. Таким чином, скаргу формуватимуть щодо кожного оскаржуваного лота тендера, окремо. Таким чином, сфера публічних закупівель також не залишилась осторонь загальнодержавних обмежень, що були введені у наслідок карантину та заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19, та також не у кращу сторону. А отже, відкритим залишається питання щодо ефективності оскарження незаконних дій у згаданій сфері та ефективності впроваджених нововведень.