27
/09
Гроші паркуються в бюджет
Автор: Моісеєнко Максим, старший юрист. З 27.09.2018 набирає чинності Закон України від 21.12.2017 № 2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів» (надалі – Закон № 2262-VIII), яким де-факто запроваджується механізм фото-відеофіксації правопорушень (в т.ч. в автоматичному режимі), новий порядок розгляду справ про адміністративні правопорушення та посилення відповідальності за порушення у сфері безпеки дорожнього руху та правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів. Відповідні зміни передбачено до Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі – КУпАП), Законів «Про дорожній рух» (№ 3353-XII від 30.06.1993), «Про місцеве самоврядування в Україні» (№ 280/97-ВР від 21.05.1997) та «Про страхування» (№ 85/96-ВР від 07.03.1996). Відповідальність несе власник авто Відтепер адміністративну відповідальність, за скоєння правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху та порушення правил зупинки, стоянки, паркування, які зафіксовані в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису) посадовими особами поліції або місцевої влади, несуть власники транспортних засобів (фізичні та/або юридичні особи), а у випадку так званих «єврономерів» або «євроблях» (авто зареєстровані за межами України) – особи які ввезли транспортний засіб на територію України. Для прикладу: якщо автомобіль припарковано у забороненому місці, і водій відсутній, стягнення (штраф) покладається на власника такого авто, не залежно від того чи був він за кермом. Або інший приклад: якщо автомобіль здійснив проїзд на червоне світло або перевищив встановлені обмеження швидкості руху, що було зафіксовано в автоматичному режимі (автоматичною системою фіксації фото/відео приладами), то відповідальність також несе власник авто. В той же час, вказане не стосується більш «тяжких» порушень правил дорожнього руху, таких як скоєння ДТП, керування у стані алкогольного (наркотичного) сп’яніння, та інших правопорушень де встановлення особи - правопорушника є обов’язковим. Так, законодавець визначив, що за допомогою автоматичної системи фіксуються такі порушення правил дорожнього руху: перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів; проїзд на заборонний сигнал світлофора; порушення правил зупинки і стоянки; порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів; порушення встановленої для транспортних засобів заборони виїзду на смугу зустрічного руху; порушення правил руху через залізничний переїзд; порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками. А фіксація адмінправопорушень в режимі фотозйомки (відеозапису) посадовими особами поліції або місцевої влади, без встановлення безпосередньої особи правопорушника, може здійснюватися виключно за порушення правил зупинки, стоянки та паркування. Вищеазначені зміни внесено Законом № 2262-VIII до КУпАП, в тому числі встановлено, що постанова про накладення адміністративного стягнення за скоєння вищевказаних адмінправопорушень, зафіксованих системою в автоматичному режимі, або за порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), може виноситися без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. В такому випадку постанова про накладення адміністративного стягнення надсилається власнику авто, протягом трьох днів з дня її винесення рекомендованим листом з повідомленням на адресу місця реєстрації (проживання) фізичної особи або за місцезнаходженням юридичної особи. Днем отримання постанови є дата, зазначена в поштовому повідомленні про вручення її власнику авто, або повнолітньому члену сім'ї такої особи. У разі невручення постанови адресату, днем отримання постанови вважається день повернення поштового відправлення з позначкою про невручення. В той же час, Закон № 2262-VIII визначає і підстави для звільнення від відповідальності власників авто, зокрема, при вибутті з їх володіння номерного знака або автомобіля внаслідок протиправних дій інших осіб (для прикладу: крадіжка номерного знака або автомобіля) та/або передачі права керування автомобілем іншій особі – належному користувачу на відповідній правовій підставі (в разі якщо до Єдиного державного реєстру транспортних засобів внесено відповідні відомості про належного користувача транспортного засобу), а також якщо особа яка фактично керувала автомобілем звернеться до поліції і визнає свою провину. Отже, відтепер власникам автомобілів варто більш відповідально підходити до питань надання своїх авто третім особам, оскільки відповідальність несуть саме власники. Особливо гостро стає питання для власників авто які продали свої авто без проведення державної реєстрації, на підставі довіреності. Інспектори з паркування Одним із ґрунтовних нововведень передбачених Законом № 2262-VIII, також є те, що розгляд справ про адмінправопорушення у сфері паркування та накладення адмінстягнень може здійснюватися виконавчими комітетам місцевих рад, від імені яких діятимуть уповноважені посадові особи - інспектори з паркування (посадові особи виконавчого комітету (виконавчого органу) відповідної сільської, селищної, міської ради). Інспектори отримають право на місці виносити постанови за порушення правил зупинки, стоянки та паркування транспортних засобів. А додатковою гарантією їх нормальної роботи буде обов’язкова фото-відео фіксація порушень за допомогою технічних пристроїв із фотокамерами, на яких буде встановлено спеціальне програмне забезпечення. При здійсненні фотозйомки обов'язковою буде наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів, а в разі фіксації порушення, що полягає у неоплаті вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування, за відсутності автоматизованої системи контролю оплати паркування, обов'язковою є наявність додаткового зображення (зображень), що фіксує відсутність документа про оплату послуг з паркування під лобовим склом транспортного засобу. При цьому, Закон № 2262-VIII виключає подвійну фіксацію адмінправопорушення поліцією та інспекторами з паркування, оскільки інформація про таке правопорушення вноситиметься до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху. До того ж, і поліцейський, і інспектор з паркування при фіксації правопорушення зобов'язані роздрукувати копію постанови або спеціального повідомлення про притягнення до адмінвідповідальності та залишити її на лобовому склі автомобіля, - це стане умовним сигналом або маркером про те, що відповідного порушника вже притягнуто до відповідальності, що можливо буде перевірити використовуючи зазначений реєстр. Законом № 2262-VIII передбачається встановлення штрафів за порушення правил паркування, у тому числі за несплату послуг з паркування – у 20-кратному розмірі вартості однієї години паркування, а за паркування на пільгових місцях (місцях для осіб з інвалідністю) - у 30-кратному розмірі. Зазначимо, що штраф не застосовуватиметься за несплату паркування, що тривало до 10 хвилин, а порушники, які сплатили штраф протягом 10 банківських днів, можуть розраховувати на знижку в розмірі 50%. Окрім накладення штрафу, інспектори з паркування також зможуть проводити тимчасове затримання транспортного засобу шляхом його евакуації на спеціальний майданчик чи стоянку, яке здійснюватиметься у разі порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху (ч. 3 ст. 122 КУпАП), порушення правил паркування транспортних засобів (ч. 1, ч. 2 ст.152-1), у разі якщо припаркований автомобіль суттєво перешкоджає дорожньому руху або загрожує його безпеці, а також у разі паркування на місцях для осіб з інвалідністю особами, що не мають такого права. Законом встановлено, що розміщення транспортного засобу є таким, що суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, якщо транспортний засіб: 1) поставлено на проїзній частині у два і більше рядів; 2) розташовано в заборонених Правилами дорожнього руху місцях зупинки або стоянки, а саме: на залізничних переїздах; трамвайних коліях; естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, в тунелях; на пішохідних переходах і ближче 10 метрів до них; на перехрестях та ближче 10 метрів від краю перехрещуваної проїзної частини; ближче 10 метрів від виїздів з прилеглих територій; ближче 30 метрів від посадкових майданчиків для зупинки маршрутних транспортних засобів; ближче 10 метрів від позначеного місця виконання дорожніх робіт; на проїзній частині, де відстань між суцільною лінією розмітки чи протилежним краєм проїзної частини і транспортним засобом, що зупинився, - менше 3 метрів; у місцях, де буде неможливим зустрічний роз'їзд або об'їзд транспортного засобу, що зупинився; 3) своїм розташуванням робить неможливим рух інших транспортних засобів або створює перешкоду для руху пішоходів, у тому числі осіб з інвалідністю на спеціальних засобах пересування та пішоходів із дитячими візочками; 4) розташовано на виділеній смузі для руху громадського маршрутного транспорту; 5) розташовано на позначеній відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою велодоріжці; 6) перешкоджає руху чи роботі снігоприбирального та іншого технологічного комунального транспорту в разі запровадження надзвичайного стану або в разі оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації; 7) порушує схему паркування транспортних засобів таким чином, що він блокує проїзд по двох або більше смугах руху. Інспектори з паркування зобов'язані невідкладно інформувати про тимчасове затримання транспортного засобу відповідні підрозділи Національної поліції та розміщувати цю інформацію на офіційному веб-сайті виконавчого органу відповідної місцевої ради. Законом також передбачається обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників спеціальних майданчиків та евакуаторів у разі заподіяння шкоди евакуйованому автомобілю. За відсутність такої страховки, а також за інші порушення порядку тимчасового затримання транспортних засобів та їх зберігання на керівника відповідного суб'єкта господарювання або фізособу - підприємця накладатиметься штраф у розмірі від 1190 до 1700 грн. Оскарження постанов Порядок оскарження постанов по справам про адмінправопорушення не змінився. Скаргу на постанову по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, та/або про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), може бути подано протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили, в суд у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України. В разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено. Законодавством визначено, що Постанова набирає законної сили в день вручення, а у випадку невручення, в день повернення поштового відправлення з позначкою про невручення. Прогалини в законодавстві Згідно перехідних положень Закону № 2262-VIII, Кабінету Міністрів України доручено до 27.09.2018 забезпечити розроблення та перегляд нормативно-правових актів, що випливають із Закону, привести існуючі нормативно-правові акти у відповідність із Законом та забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. Органам місцевого самоврядування, згідно перехідних положень Закону № 2262-VIII, рекомендовано до 27.09.2018 прийняти відповідні рішення передбачені Законом, впроваджувати автоматизовану систему контролю оплати паркування та вжити заходів щодо збільшення чисельності посадових осіб місцевого самоврядування для прийняття на службу в органи місцевого самоврядування інспекторів з паркування. Проте, станом на теперішній час підзаконна нормативно-правова база не приведена у відповідність із Законом у повному обсязі. Не врегульованими залишаються наступні питання: Щодо порядку тимчасового затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання, який згідно Закону встановлюється Кабінетом Міністрів України. Так, в теперішній час чинна постанова КМУ від 17 грудня 2008 року № 1102 «Про затвердження Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках», проте вказана постанова не охоплює та не врегульовує діяльність інспекторів з паркування; Щодо порядку оформлення інспекторами з паркування матеріалів про адміністративні правопорушення; Щодо порядку функціонування Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху, в розрізі змін внесених Закону № 2262-VIII; Не прийняті рішення місцевих рад, щодо діяльності інспекторів. В теперішній час, діяльність інспекторів з паркування врегульовано тільки у КУпАП. Що стосується міста Києва, то 31.08.2018 оприлюднено проект рішення Київської міської ради «Про внесення змін до деяких рішень Київської міської ради щодо правил паркування», яким передбачено приведення існуючих нормативно-правових актів у відповідність із Законом № 2262-VIII та прийняття на службу в органи місцевого самоврядування інспекторів з паркування.