Актуальний агробізнес: можливості та проблемні питання
Стаття опублікована в Юридичній газеті, номер (31-32) Автор: Моісеєнко Максим. Старший юрист в юридичній фірмі Colares. В державному бюджеті 2018 р., у порівнянні з попереднім, значно збільшено підтримку агросектору – до 6,3 млрд грн. Для порівняння, в державному бюджеті 2017 р. передбачалася підтримка агросектору у розмірі 0,3 млрд грн. Так, у 2018 р. агросектору було спрямовано: • 945 млн грн на компенсацію відсоткових ставок за кредитами (часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва); • 1 млрд грн на підтримку фермерських господарств; • 4 млрд грн на фінансування тваринництва (1,7 млрд грн як дотацію на утримання поголів’я; 300 млн грн на закупівлю племінної худоби; • 2 млрд грн на компенсацію відсоткових ставок за кредитами тваринникам та біобезпеку). • 300 млн грн на підтримку садівництва. Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва Відповідно до постанови КМУ від 01.03.2017 р. №130 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва», визначено механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» за напрямком «Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва». Зазначеною постановою визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики. Перелік техніки та обладнання, вартість яких частково компенсується за бюджетні кошти (далі – перелік), формується комісією, яка утворюється Мінекономрозвитку України. Цей перелік розміщується в публічному доступі на офіційному веб-сайті Мінагрополітики. Відповідно до вищезгаданої постанови КМУ (від 01.03.2017 р. №130), для отримання часткової компенсації сільськогосподарські товаровиробники подають до державного банку або банку, в статутному капіталі якого 75% і більше акцій належать державі, через який здійснено придбання техніки та обладнання, заявки та підтверджувальні документи та у разі відповідності критеріям отримують компенсацію згідно зі встановленим порядком. Заявки для отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних до 1 грудня поточного року, подаються до 5 грудня поточного року. Заявки для отримання часткової компенсації вартості техніки та обладнання, придбаних з 1 грудня поточного року, подаються до 1 березня наступного року. Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств Постанова КМУ від 07.02.2018 р. №106 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств» визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств». Вищезазначеним Порядком встановлено, що розпорядниками бюджетних коштів є Мінагрополітики України. Фінансова підтримка надається одержувачам за такими напрямками: часткова компенсація вартості закупленого у суб'єктів насінництва насіння сільськогосподарських рослин вітчизняної селекції; часткова компенсація витрат, пов'язаних з наданими сільськогосподарськими дорадчими послугами; фінансова підтримка сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; часткова компенсація вартості придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва. Для отримання фінансової підтримки за визначеними напрямками одержувачі подають до державного банку або банку, в статутному капіталі якого 75% і більше акцій належать державі, що підписали з Мінагрополітики Меморандум про загальні засади співробітництва, заявку та підтверджувальні документи, відповідно до Порядку, затвердженого постановою від 07.02.2018 р. №106. Державна підтримка галузі тваринництва Постанова Кабінету Міністрів України № 107 від 07.02.2018 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки галузі тваринництва», визначає механізм використання коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою «Державна підтримка галузі тваринництва». Так, головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми визначено Мінагрополітики України, а розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня визначено структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку. Бюджетні кошти спрямовуються на державну підтримку за такими напрямами: часткова компенсація відсоткової ставки за банківськими кредитами, залученими для покриття витрат, пов'язаних із провадженням діяльності у галузях: вівчарство, козівництво, бджільництво, звірівництво, кролівництво, шовківництво та аквакультура (далі - компенсація відсотків); часткова компенсація вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції в частині витрат, профінансованих за рахунок банківських кредитів (далі - компенсація вартості об'єктів, профінансованих за рахунок банківських кредитів); спеціальна бюджетна дотація за утримання корів молочного, молочно-м'ясного та м'ясного напряму продуктивності (далі - дотація за утримання корів); спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб (далі - дотація за молодняк); часткове відшкодування вартості закуплених для подальшого відтворення племінних тварин, а саме телиць, нетелей, корів молочного, молочно-м'ясного та м'ясного напряму продуктивності, свинок та кнурців, вівцематок, баранів, ярок і сперми бугаїв та ембріонів великої рогатої худоби, які мають племінну (генетичну) цінність (далі - часткове відшкодування вартості племінних тварин, сперми та ембріонів); часткове відшкодування вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції (далі - часткове відшкодування вартості об'єктів). Компенсація відсотків, вартості об'єктів, профінансованих за рахунок банківських кредитів, дотація за утримання корів, дотація за молодняк, часткове відшкодування вартості племінних тварин, сперми та ембріонів, та часткове відшкодування вартості об'єктів здійснюється відповідно до заявок суб’єктів господарювання, відповідними органами, визначеними згідно з Порядком затвердженим постановою КМУ № 107 від 07.02.2018 Здешевлення кредитів в агропромисловому комплексі Окрім того, у 2018 році постановою Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2018 року № 254 було внесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів, яким установлено, що часткова компенсація відсоткової ставки за залученими у національній валюті банківськими кредитами виплачується позичальникам, які мають чистий дохід (виручку) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній рік до 20 млн. гривень. Вищезазначеним Порядком встановлено, що розпорядниками бюджетних коштів є структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку. А, компенсація надається на конкурсній основі суб'єктам господарювання агропромислового комплексу - юридичним особам, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності та фізичним особам - підприємцям за нараховані і сплачені у поточному році відсотки за користування кредитними коштами за укладеними кредитними договорами. Практичні питання реалізації державних програм з підтримки агросектору За різними даними за перше півріччя 2018 року аграрні виробники освоїли лише близько 10% – 15% з передбачених 6,3 млрд грн. державної підтримки. (Хоча прийом заявок за відповідними програмами в теперішній час триває) Слід відзначити, що найбільш ефективно працює напрям здешевлення вітчизняної сільгосптехніки. А от підтримка невеликих фермерських господарств явно буксує. Першочерговою причиною є складність бюрократичних процедур при оформленні підтримки. Серед інших, також слід зазначити те, що у малих фермерів відсутня фінансова звітності, в наслідок чого у багатьох виникають складності для користування кредитними ресурсами. До того ж, банки не працюють з господарствами, меншими за 500 га. Одною з причин є також те, що в Україні є господарства, які не довіряють державній владі, а тому і не використовують державну підтримку. Проблемні питання агробізнесу Пролонгація договорів оренди землі Актуальними залишаються проблемні питання пролонгації договорів оренди землі. В теперішній час значна кількість договорів оренди землі в Україні оспорюється сторонами та третіми особами. Так, з метою запобігання подібних ситуацій, та зокрема спорів з питань пролонгації договорів, орендарям та орендодавцям потрібно дбайливо підійти до питань розробки відповідних договірних конструкцій та механізмів повідомлення про пролонгацію договорів оренди земельних ділянок, в тому числі у органах держреєстрації, що дозволить запобігти виникненню «подвійної реєстрації» таких договорів та уникнути можливого неправомірного заволодіння земельними активами орендованими агропідприємствами. Агрорейдерство Це питання, на жаль, також залишається актуальним. За даними ЗМІ, у 2017 році зафіксовано близько 70-ти епізодів силового захоплення активів агропромислових (фермерських) господарств. Крім того, поширеною є також схема встановлення контролю над земельними ділянками агрогосподарств, які орендуються, шляхом створення зловмисниками суб’єктів господарювання із схожими назвами та подальшого «неправомірного» переукладення договорів оренди землі із власниками, шляхом введення в оману останніх. Отже, усім власникам агробізнесу необхідно вживати заходів, які дозволять мінімізувати ризики атаки на бізнес. В першу чергу, це стосується створення надійних холдингових та договірних структур, складання статутних документів, проведення ефективної кадрової політики, організації служби безпеки, захисту документообігу, тощо. Оподаткування Актуальним є також – оподаткування. На «Національному Агрофорумі. Податки. Фінанси. Право», що відбувся 7 грудня 2017 р. у Києві, начальник відділу перевірок трансфертного ціноутворення Департаменту аудиту Державної фіскальної служби України Микола Мішин **, повідомив, що близько 51 перевірки з контрольованих операцій було започатковано ДФС України в 2015-2017 рр., і майже половина з них у сфері експорту сільгосппродукції. Також актуальними залишаються проблемні питання пов’язані з оподаткуванням ПДВ, в першу чергу це стосується реєстрації податкових накладних, періодично – некоректного функціонування єдиного реєстру податкових накладних, підтвердження операцій первинними документами та виправлення помилок попередніх звітних періодів. В українській економіці агросектор вже давно набув статусу визначальної рушійної сили росту українського експорту. Так, за результатами 2017 року, частка агросектору в українському експорті вже перевищила 40%. Тому сьогодні, враховуючи викладені питання, потреба у реформуванні агросектору та вдосконаленні існуючих регулятивних процедур є надзвичайно важливими для майбутнього країни. * інформація наведена згідно ЗУ Про Державний бюджет України на 2018 рік від 07.12.2017 № 2246-VIII; ** згідно інформації веб-порталу новин ua.interfax.com.ua/news/press-release/