Оформлення земельних ділянок
З метою спрощення процедури оформлення земельних ділянок були прийняті Закон України від 02.10.2012 № 5395-VI “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення” та Закон України від 16.10.2012 р. № 5462-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства соціальної політики України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів». Але, на нашу думку, вказані зміни мають суттєву складність для деяких споживачів. Так, позитивним моментом, є те, що зменшення кількості дозвільних органів відповідно скорочує процедуру оформлення земельних ділянок. Хоча, не зрозумілою є норма закону, зазначена в п.2 ст. 186-1 Земельного кодексу, яка передбачає погодження в органі містобудування та архітектури проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або за його межами, на якій розташовано або планується розташування об’єкта містобудування. До повноважень інспекції державного будівельно-архітектурного контролю належить перевірка дотримання чинного містобудівного законодавства, в тому числі, будівельних норм в процесі проведення комплексу підготовчих робіт, проектування та безпосереднього будівництва об’єктів містобудування, але не формування земельних ділянок. На жаль, були виключені усі положення, що стосуються погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за її місцезнаходженням, натомість покладено галузевий принцип – за зміною цільового призначення земельних ділянок, що знаходяться в приватній власності. Хоча, на практиці, не зважаючи на згадане виключення, погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки здійснюється, як і раніше, за її місцезнаходженням. Законопроектами № 1208-1 та 1230 про спрощення процедури виділення земельних ділянок, що були підтримані депутатами Верховної Ради у першому читанні, були враховані деякі положення земельного законодавства, що ускладнюють процедуру оформлення земельних ділянок, і запропоновані зміни, що мають суттєво спростити таке оформлення, зокрема, повернута норма погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за її місцезнаходженням. Але в цих законопроектах не врахована можливість оформлення документів за місцем знаходження (постійного чи тимчасового) заявника, а тільки за місцем знаходження самої ділянки. Можливо, це пов’язано з тим, що на сьогодні до загальної бази ще не внесені відомості про всі земельні ділянки, зокрема, ті, на які до 2003 року було видано Державний акт на землю, але не присвоєно кадастрового номеру. Вважаємо, що спрощення процедури оформлення земельних ділянок можливе шляхом внесення усіх відомостей про земельні ділянки в Державні реєстри і відповідно, визначення процедури в земельному законодавстві таким чином, що власник земельної ділянки зможе звернутися до уповноваженого органу за місцем фактичного знаходження заявника для отримання необхідних відомостей та документів на земельну ділянку. Сподіваємося, що ведення електронних реєстрів, один з яких містить відомості про формування земельної ділянки (площа, межі) та кадастровий номер, а інший – відомості про оформлення прав на земельну ділянку, надасть доступ до інформації територіальним органам виконавчої влади, що здійснюють реалізацію державної політики у сфері земельних відносин по всій Україні. Як бачимо, процедура оформлення земельних ділянок в деяких випадках не є досить простою для споживача і вимагає допомоги кваліфікованого юриста з земельних питань. Юридична компанія «Коларес» має багаторічний досвід щодо юридичного супроводу з питань приватизації, оренди, купівлі-продажу, дарування, зміни цільового призначення земельних ділянок та представництва інтересів в судових органах при вирішенні земельних спорів, і надасть якісні юридичні послуги в сфері земельних відносин.